شرکت خدماتی تهران

شرکت خدماتی تهران

ارائه خدمات شبانه روزی و فوری
شرکت خدماتی تهران

شرکت خدماتی تهران

ارائه خدمات شبانه روزی و فوری

کاربرد انواع پمپ ها ی تخلیه چاه


امروزه به دلیل  گسترش آپارتمان نشینی روز به روز، بر مشکلات ناشی از چاه و فاضلاب افزوده می شود ، تخلیه ی به موقع چاه راه اساسی و مهم است که تخلیه فضولات به طور کامل اجام گیرد. تا دوباره بعد از چند هفته چاه پر نشود . در صورتی که چاه دیر تر تخلیه گردد،چاه دچار نشتی فضولات شده ف و کار تخلیه را سخت کرده و همچمنین هزینه های چند برابری برای صاحب خانه ها به بار می آورد.

اولین راه بعد از پر شدن چاه تخلیه کردن آب چاه می باشد که برای این کار از انواع پمپ های تخلیه چاه تهران استفاده می شود در ادامه شما را با انواع پمپ های تخلیه چاه و کاربرد های آن آشنا می کنیم.

پمپ مناسب برای تخلیه چاه عمیق چیست؟

پمپ مناسب برای تخلیه چاه عمیق، پمپ آب شناور یا پمپ خود پراینگ است که در مناطق روستایی، شهری و کشاورزی قابل استفاده است. برای تامین آب مصرف کنندگان آب از چاه های عمیق، نیمه عمیق و کم عمق مناطق مختلف مناسب هستند.


با توجه به اینکه برای انتقال آب از چاه های عمیق به پمپ هایی با فشار کاری بالا نیاز است، بنابراین برای انتقال آب از این چاه ها باید از پمپ های ارتفاعی استفاده کرد. همچنین دما و نوع سیال (مقدار جامدات و جامدات معلق در سیال) از عوامل موثر در تعیین متریال پمپ می باشند. اما وقتی نوبت به انتقال آب از یک چاه عمیق می‌رسد، آیا همه پمپ‌های غوطه‌ور و خود پره‌شونده می‌توانند کار خود را انجام دهند؟ در این مقاله به بررسی ویژگی های پمپ مناسب برای تخلیه چاه عمیق می پردازیم.


نیاز به استفاده از پمپ برای تخلیه چاه عمیق

کشاورزان برای انجام فرآیندهای تامین آب و آبیاری مزارع خود به یک عامل محرک نیاز دارند. پمپ های چاه عمیق کشاورزی در فرآیند استحصال و انتقال آب از چاه های کشاورزی کاربرد فراوانی دارند و اگر بخواهیم بهترین پمپ را برای تخلیه چاه انتخاب کنیم، پمپ های شناور و پمپ های شناور مناسب ترین گزینه ها برای این منظور می باشند. لازم به ذکر است که اگر عمق چاه زیاد است باید از پمپ های شناور با ارتفاع بالا مانند پمپ های شناور 100 متری یا بالاتر (بسته به عمق چاه و طول مسیر آبیاری) استفاده کنیم. عملکرد پمپ تخلیه چاه به این صورت است که با مکش آب از کف چاه به درون خود، می توان با ایجاد نیروی گریز از مرکز به سیال پروانه پمپ، سیال ورودی را به ارتفاع بالایی منتقل کرد. بنابراین به این پمپ ها پمپ مکش تخلیه چاه نیز می گویند.


از سوی دیگر، به دلیل عمق زیاد چنین چاه هایی، به دو دلیل عمده امکان استفاده از موتور پمپ (موتور آب) وجود ندارد. اول اینکه موتور پمپ را نمی توان در آب غوطه ور کرد. دوم اینکه حداکثر مکش منفی موتور پمپ 8 متر است و این عدد برای انتقال آب از چاه عمیق مناسب نیست. همچنین پمپ های سانتریفیوژ خود پرایم شونده مانند پمپ های جت به دلایلی که در بالا ذکر شد قابل استفاده نیستند. هر مکانی که کاربر به آب چاه دسترسی داشته باشد نیاز به یک عامل محرک برای انتقال آب از چاه دارد که در حال حاضر توسط پمپ ها تامین می شود.


انواع پمپ های تخلیه چاه عمیق

در زیر به انواع پمپ های تخلیه چاه عمیق اشاره می کنیم و ویژگی های هر پمپ تخلیه چاه عمیق را بررسی می کنیم.


پمپ شناور

می توان گفت بهترین و مناسب ترین پمپ برای تخلیه چاه عمیق، پمپ شناور است. پمپ های شناور که از پمپ های سانتریفیوژ شناور محسوب می شوند، دارای فشار کاری بالا با تعداد پروانه های زیاد (حتی بیش از 20 عدد) بر روی محور الکتروموتور خود هستند و همین امر زمینه ساز تامین آب گسترده برای صنایع، خانگی و ... بخصوص. این امر فرآیندهای کشاورزی و آبیاری را تحت فشار قرار داد. قطر دهانه خروجی این پمپ ها از 1 تا 8 اینچ بوده و بسته به میزان هد و دبی مورد نظر کاربر متغیر است. همچنین لازم به ذکر است که حداقل قطر چاه برای کارکرد پمپ های شناور 3 اینچ می باشد.

هنگامی که دسترسی به برق برای کاربر امکان پذیر نباشد، از پمپ های شفت و غلاف استفاده می شود. پمپ شفت و غلاف که به عنوان پمپ توربین عمودی نیز شناخته می شود، نمونه دیگری از پمپ های شناور است که برای انتقال آب از چاه های عمیق استفاده می شود. پمپ های شفت و غلاف با پمپ های شناور متفاوت است. یکی از تفاوت های این دو پمپ تفاوت موتور آنهاست و در واقع الکتروموتور پمپ شناور توسط آب خنک می شود که با پمپ شناور ترکیب شده و در آب غوطه ور می شود. در حالی که موتور پمپ شفت و محفظه در خارج از چاه قرار دارد که در صورت دسترسی به برق می تواند با برق کار کند یا در صورت عدم دسترسی به برق می تواند گازوئیل باشد. از سوی دیگر، چون موت

پمپ کف کش معمولی

این پمپ برای تخلیه کردن چاه های معمولی با ارتفاع حداکثر 10الی 15 متر مورد استفاده قرار می گیرد این پمپ آب کش می باشد قطعات تشکیل دهنده ی این پمپ یک پره ی سه شاخه یک دینام معمولی و یک خازن تشکیل می شود که ابتدا شلنگ را به پمپ وصل کرده و با طناب آن را به کف چاه می فرستند.و سر شلنگ را به مخزن ماشین متصل می کنند.با زدن خازن به برق پمپ داخل چاه شروع به چرخش می کند و همانند موتور آب محلول های داخل چاه را توسط شلنگ به بالا می کشد و به مخزن ماشین منتقل می کند.

پمپ کف کش سه فاز

این نوع پمپ برای چاه های با ارتفاع بیش تر 20متر یا طول متراژ بالا ی100 متر مورد استفاده قرار می گیرد . پمپ سه فاز نیز همانند پمپ معمولی با طناب به داخل چاه فرستاده می شود و توسط شلنگ به مخزن ماشین متصل می شود .قطعات تشکیل دهنده ی این پمپ بدنه-جعبه ی اتصال سیم سه فاز -خازن-پره های 4شاخ و دینام فوق العاده قوی می باشد که برای تخلیه ی چاه سپتیک- منحول و اگو های بزرگ استفاده می شود پمپ سه فاز تمام فضولات و نخاله ی داخل چاه را تخلیه میکند و بغیر از آب چاه -لجن ها و چربی های چاه را می کشد. قدرت این پمپ نسبت به پمپ معمولی سه برابر است و با برق سه فاز کار می کند.

پمپ ساکن (مکنده)

این نوع پمپ بر خلاف دو پمپ  در بالا در بدنه ی ماشین تخلیه چاه تعبیه شده   و با گیر بکس ماشین کار می کند. ابتدا با روشن کردن کردن ماشین و درگیر کردن دینام پمپ با گیربکس ماشن پمپ شروع به چرخش می کند . از طرف دیگر پمپ یک لوله به داخل مخزن ماشین هدایت شده است از طرف انتهای مخزن ماشین نیز یه شیلنگ به سر چاه هدایت می شود. با روشن کردن پمپ  همانند جارو برقی شروع به مکیدن می کند در این نوع پمپ باید مخزن کاملا عاری از هوا باشد و تمام درز های مخزن بسته باشد. هنگامی که پمپ شروع به مکیدن می کند مخزن داخل ماشین را به خود می کشد و شلنگی که از انتهای مخزن به سر چاه هدایت شده آب و فضولات چاه را به داخل می کشد. برخلاف دو پمپ بالا دیگر این پمپ را به داخل چاه نمی فرستند. و چاه را از بالا به پایین تخلیه می کند.